جامعه بیماران نادر  میاستنی  ایران

جامعه بیماران نادر میاستنی ایران

درباره بیماری میاستنی گراویس و همدردانم...
جامعه بیماران نادر  میاستنی  ایران

جامعه بیماران نادر میاستنی ایران

درباره بیماری میاستنی گراویس و همدردانم...

مکانیزم بیماری میاستنی و راه های درمان

به نام خدا . سلام خدمت دوستان گلم.

امیدوارم حال همگی عزیزان خوب باشه. تو این روزها ی سرد مراقب خودتون باشید که خدا نکرده بیمار نشید و انفولانزا نگیرید.


میخوام مکانیزم بیماری میاستنی و تاثیری که بر بدن میذاره و باعث ضعف میشه رو برای دوستانی که جدیدا مبتلا شدن و اطلاعی ندارن عرض کنم و بعد میرم سراغ راههای درمان و کنترل.


میاستنی یک بیماری عصبی عضلانی و در عین حال اتو ایمنی هستش. بیماریهای اتو ایمنی زیادن مثل ام اس ، رماتیسم، لوپوس ، آلرژی و غیره که میاستنی هم جزو همینا هستش. سیستم ایمنی بدن افراد بیمار اختلالی داره که باعث میشه سیستم ایمنی بر علیه بدن پادتن تولید کنه. در میاستنی این پادتن ها در قسمت اتصال عصب و عضله قرار میگیرد و باعث میشه پیام از عصب به عضله نرسه. اغلب این پادتن ها به وسیله ی غده ی تیموس ساخته میشن.


راههای زیادی هستش که بشه این بیماری رو کنترل کرد. از جمله:


1- عمل برداشتن تیموس( تایمکتومی) : این عمل باعث میشه که پادتن کمتری در بدن ترشح بشه و طبیعتا بعد از عمل ضعف کمتر میشه ولی کامل از بین نمیره. چون ارگانهای دیگه یی هستن در بدن که پادتن ترشح میکنن .


2- مصرف قرص پریدوستیگمین برومید (مستینون) : این قرص باعث میشه محل اتصال عصب و عضله تقریبا از پادتن ها پاک بشه اما متاسفانه اثر موقت داره و حداکثر اثرش 8 ساعت هست و حداقل اثرش 3 ساعت.


3- مصرف داروهایی که سیستم ایمنی رو ضعیف میکنن. مثل آزارام ، سلسپت و سیکلوسپورین. اینا با اثر بر روی سیستم ایمنی باعث میشن سیستم ایمنی اختلال کمتری داشته باشه و بر علیه بدن حمله نکنه.


4- پلاسما فرز ( plasma exchange ) : یعنی پلاسمای خون کامل گرفته میشه و فقط گلبول قرمز خون به بدن برگردانده میشه. فلسفه ی این کار اینه که اون دسته از ارگانهایی که هنوز پادتن در خون ترشح میکنن با این کار پادتن ها از بدن خارج میشن. من خودم شخصا با انجام پلاسما فرز حالم بسیار بسیار خوب میشه.


5- تزریق IVIG : این داروی تزریقی باعث تقویت سیستم اینمی میشه اما نه به صورتی که برای بیمار مضر باشه. چون سیستم ایمنی ما مختل هست این دارو باعث بهبود کارکرد سیستم ایمنی میشه. در حقیقت اختلال رو برطرف میکنه. و از طرفی هم باعث میشه که عوارض جانبی داروهایی که مصرف میکنیم کمتر بشن.


6- ریتوکسیمب یا مپترا: این داروی شیمی درمانی تزریقی نسبتا جدید اومده و بعضی دکتر ها جدیدا برای بیماران استفاده میکنن. به شدت سیستم ایمنی رو سرکوب میکنه . تقریبا مشابه سلسپت و آزارام و سیکلوسپورین هستش ولی خیلی قوی تر. جدیدا دکتر خودم این دارو رو برای من تجویز کرده اما من خیلی نگرانم . نمیدونم استفاده کنم یا نه.


من خودم شخصا همه ی راهای کنترل رو که خدمتتون عرض کردم امتحان کردم به جز قرص سیکلوسپورین و ریتوکسیمب.


امیدوارم اطلاعاتی که خدمتتون  ارائه کردم مفید باشن.  در پناه حق همیشه شاد و سلامت باشید دوستان عزیزم.